Obowiązek meldunkowy zostaje utrzymany. Zmiany w ustawie o ewidencji ludności

Zmiana ustawy o ewidencji ludności (obowiązująca od 1 stycznia 2018 roku) utrzymała obowiązek meldunkowy. Według ministerstwa pozostawienie obowiązku meldunkowego jest konieczne, aby administracja publiczna mogła prawidłowo realizować obowiązki związane np. z głosowaniem w wyborach czy z wieloma innymi zadaniami w zakresie zabezpieczenia społecznego, edukacji czy opieki społecznej. Przypomnijmy, Obowiązek meldunkowy polega na:

1) zameldowaniu się w miejscu pobytu stałego lub czasowego;

2) wymeldowaniu się z miejsca pobytu stałego lub czasowego;

3) zgłoszeniu wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, z uwzględnieniem art. 36, który brzmi następująco:

„Obywatel polski, który wyjeżdża z kraju z zamiarem stałego pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd. Zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej skutkuje wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego i czasowego. Obywatel polski, który wyjeżdża poza granice Rzeczypospolitej Polskiej, bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy, jest obowiązany zgłosić swój wyjazd oraz powrót.”

Źródło: Ustawa o ewidencji ludności Dz.U.2017.657 t.j. z dnia 2017.03.28)

Dopełnienie obowiązku meldunkowego stało się łatwiejsze. Wszystkie czynności meldunkowe można przeprowadzić w formie elektronicznej bez konieczności osobistej wizyty w urzędzie (e-meldunek). Osoba, która melduje się elektronicznie, musi dołączyć skan dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu oraz oświadczenie właściciela lub podmiotu nim dysponującego, potwierdzające pobyt w lokalu (zgoda właściciela). Dokument, który potwierdza tytuł prawny do lokalu to np. ważna umowa najmu lokalu, akt notarialny czy odpis z księgi wieczystej.

Dzięki nowej usłudze można zameldować się zarówno na pobyt stały, jak i czasowy. E-meldunek umożliwia też przemeldowanie, a także zameldowanie/przemeldowanie niepełnoletniego dziecka oraz – jako pełnomocnik – innej osoby (wtedy do e-wniosku należy dołączyć skan pełnomocnictwa). Aby skorzystać z e-meldunku musimy mieć potwierdzony profil zaufany (założymy i potwierdzimy go m.in. w urzędzie gminy Aleksandrów Kujawski ale i np. poprzez bankowość elektroniczną).

Wprowadzono również zmiany w formularzu meldunkowym, które pozwalają na zameldowanie na pobyt stały i jednoczesne wymeldowanie z pobytu czasowego; tak samo na zameldowanie na pobyt czasowy z jednoczesnym wymeldowaniem z pobytu stałego, przy użyciu jednego formularza. Jeden formularz ma zastosowanie również przy zameldowaniu na pobyt stały i wymeldowaniu z poprzedniego miejsca pobytu stałego ponieważ przy zameldowaniu następuje automatyczne wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu stałego.

Celem zmiany ustawy jest też uporządkowanie i doprecyzowanie niektórych przepisów związanych z nadawaniem numeru PESEL cudzoziemcom. Po zmianach mają go dostawać wszyscy cudzoziemcy, którzy meldują się na pobyt stały lub czasowy w Polsce.

 Więcej szczegółowych informacji znajdziemy na stronie www.obywatel.gov.pl

Opublikowano: 15 stycznia 2018 14:22

Kategoria: Aktualności

Wyświetleń: 2297

© 2025 Gmina Aleksandrów Kujawski

Realizacja: IDcom.pl

logo Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Informacja o dofinansowaniu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

Projekt "Gmina Aleksandrów Kujawski przyjazna (nie)pełnosprawnym mieszkańcom" współfinansowany przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w ramach konkursu: Dofinansowanie budowy lub dostosowania stron internetowych podmiotów realizujących zadania publiczne do potrzeb osób niepełnosprawnych.


Strona internetowa gmina-aleksandrowkujawski.pl została dostosowana do standardu WCAG 2.1